BAN SABAI MASSAGE
Herne
HomeOver mijMassagesContact MeMeditatie InfoAlgemene Tips
Meditatie Info

Regelmatig krijgen wij vragen over "mediteren"
Op deze pagina geven wij u kort enkele eenvoudige tips die u van dienst kunnen zijn.


Leren ontspannen

 

Ontspanning is gezond. Door te ontspannen bestrijdt u stress en geeft u het lichaam de tijd zijn energievoorraad aan te vullen.

 

Ook voor, tijdens en na het mediteren moet u ontspannen om in de Alfastatus te komen en erin te blijven.

 

Ontspannen kunt u door :

 

-          Een warm bad te nemen

 

-          Naar rustige muziek te luisteren

 

-          U te laten masseren

 

-          Lessen in meditatie of yoga te nemen

 
 
 
Het lichaam ontspannen

 

Deze oefening kunt u alleen doen (als “hoofdtechniek”) of voor of na andere meditatieoefeningen.

 

1/ Ga op uw rug liggen, doe uw ogen dicht en adem rustig in en uit.

 

Verplaats uw aandacht naar uw kruin en voel of er spanning zit. Bepaal welk deel precies gespannen is en laat de spanning gaan. Voel de rustige beweging van het ademen.

 

2/ Verplaats uw aandacht naar uw voorhoofd. Voel of er spanning zit, laat de spanning gaan.

 

Ontspan op deze manier achtereenvolgens uw wenkbrauwen, oogleden, oren, neusgaten, mond en kaken. Blijf steeds rustig ademhalen.

 

3/ Verplaats uw aandacht naar uw nek en daarna naar de schouders, armen en handen.

 

Laat alle spanning los die u in deze lichaamsdelen voelt. Richt uw aandacht naar de borst, het hart, de maag, buik, de billen en de geslachtsdelen en haal alle spanning eruit. Ga zo door langs uw benen tot de toppen van de tenen toe.

 

4/Haal een paar keer rustig adem.

 

Na een poosje merkt u misschien dat er in sommige lichaamsdelen weer spanning is geslopen.

 

Probeer na te gaan waar de spanning precies zit en laat hem bewust los.

 

5/ Kom langzaam terug uit de meditatie en open uw ogen.

 

U zult zich verkwikt voelen.



 

MEDITEREN OVER DE KRACHT VAN HET LICHT

 
 

 

Kaarsmeditatie

 

Ga voor deze oefening in een stille, donkere kamer zitten en steek een kaars aan.

 

Neem de eerste keren een witte kaars.

 

Mediteren met een kaars verhoogt uw concentratievermogen.

 
 
 
Basishoudingen :

 

-          Zittende houding

 

-          In kleermakerszit

 

-          Geknielde houding

 

-          Liggende houding

 
 

 

1/ Ga op een stoel of op de grond zitten ; de houding moet comfortabel voor u zijn.

 

Zet de brandende kaars voor u neer.

 

2/ Ontspan u en adem rustig in en uit.

 

Richt uw blik op de vlam, laat alle gedachten varen en concentreer u op de vlam, staar er niet naar maar kijk rustig naar de vlam en knipper normaal met uw ogen.

 

Maak u helemaal leeg zodat uw geest in de ontvankelijke Alfastatus komt.

 

Verdring opkomende gedachten niet met geweld maar leidt uw geest met zachte aandrang terug naar de vlam.

 

3/ Houdt deze oefening zo lang mogelijk vol, zonder u te forceren.

 

Kom dan langzaam uit de meditatie.